Moment 22

Förvirringen är stor här... bör man vaccinera sig mot svininfluensan eller inte? Man hör diskussioner, folk som är för och andra som är emot. Kunniga läkare uttalar sig i tidningar och tv och säger att man bör ta vaccinet. Andra kunniga läkare gör samma sak, men säger det motsatta... Man läser om folk som dött eller blivit väldigt dåliga av influensan, och man läser om andra som fått läskiga biverkningar av vaccinet, eller dött...

Läste en frågespalt med en läkaresom tyckte att alla som kunde (dvs inte var allergiska etc) borde vaccinera sig. Men hon skrev att om man redan hade haft svininfluensan och fått en bestämd diagnos på det så behövde man inte vaccinera sig. Det knasiga är att du i 99 fall av 100 inte ens får gå till en vårdmottagning om du har symptomen på influensan (så länge du inte är dödssjuk, om ens då). Hur f-n ska man då veta om man haft den? Jag misstänker att det skulle kunna va det jag hade för några veckor sedan, med hög feber och enorm trötthet, men helt säker kan jag ju inte vara. Tröttsamt.

Anyway, än så länge är det bara riskgrupperna som får vaccinet (förutom vissa hockeylag...) så jag behöver kanske inte ta ställning riktigt ännu. Fast två kvinnor här på min praktikplats lyckades prata till sig varsin vaccindos häromdan trots att de inte ingår i riskgrupperna. Vissa är riktigt nojjiga här, om vi säger så...

Hur ska ni göra?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback