Det där med julgran...

Hör ni till de som springer och köper en gran så fort första advent närmar sig, eller kanske ännu tidigare? Eller är ni, som jag, uppväxta med traditionen att man klär granen kvällen innan, eller på, julafton?

Jag är nästan i chock över dem som redan har tomtar och full munderad gran hemma. Men samtidigt är jag jävligt avundsjuk. Jag älskar ju julen, och vad vore bättre än att få ha den ända från första advent och in i januari till 13 januari (20:e Knut)? Vilken lyx!

Jag är äckligt traditionsbunden när det gäller julen. Schemat ska alltid vara det samma. Fatta vad jobbigt att sluta jobbet ca 14.45 på julafton, komma till mormor runt 14.55 och KASTA i sig fika för att hinna se Kalle kl 15.00 just för att "det är tradition". Och det är ofta bara jag som sitter där i soffan och glor, trångsynta, traditionsbundna jag.


Mormor och morfars gran förra året, klädd dagen före julafton

Å andra sidan vet jag folk som plockar ner alla julsakerna innan annandagen ens är över, det är väl underligt!? Eller?

Här hos Fredrik har jag tjatat till mig att få hänga upp två adventsstjärnor, han är inte så mycket för sånt där. En gran skulle dessutom inte få plats. Men han överraskade mig med belysning till balkongen för några veckor sedan, eftersom jag pratat lite om att det borde man minsann ha. ;) Tänk att han uppmärksammar sånt man säger ibland, iaf när man inte pratar om städning och disk och sånt.

I mitt nästa hem ska jag ha gran, så det så. Och jag borde för en gångs skull försöka sluta vara så nedrans trångsynt när det gäller traditioner och se till att plocka fram den i advent så jag får njuta länge länge...


Kommentarer
Postat av: Annika

Önskar kanske att jag var lite mer intresserad av julen.. Som när man var liten. Nu orkar jag ju inte ens ställa fram vanliga ljus här hemma (När ska man hinna tända dom??) och verkligen inte adventsljus eller julpynt. Nästa år ska jag åka bort över jul och nyår så man slipper allt.

2009-12-05 @ 09:55:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback