Våld mot kvinnor

Nu har jag läst lite drygt 50 deprimerande sidor, ca 100 kvar...

Vad har jag läst om då? Jo, jag har läst om hur man inom den svenska politiken har behandlat frågor om våldtäkt och misshandel riktat mot kvinnor från 1930-talet och framåt. Det är skrämmande att läsa om hur kvinnor görs ansvariga för männens (de män som slår/våldtar) beteende. Förr i tiden var det t o m lagligt att slå och våldta sin fru, det kunde ses som en rättighet. Kvinnan var mannens egendom. Tack och lov har vi kommit en bit på vägen.

Men våld mot kvinnor sker fortfarande i stor utsträckning. En bra sak är dock att allt fler anmäler. Snubblade över
detta på Aftonbladet.se.

Men varför går inte den slagna kvinnan? Det är en fråga som alltför ofta kommer upp. Återigen är det kvinnan som skuldbeläggs. Ni som ställer er den frågan, läs om normaliseringsprocessen, allt är inte alltid så enkelt som det kan verka när man är mitt uppe i det. Vem som helst kan hamna i samma situation.

Varför är då mäns våld mot kvinnor "så viktigt" jämfört med annat våld? (Vet inte hur jag ska uttrycka mig bättre, hoppas ni förstår hur jag menar.) Detta var en fråga jag också ställde mig innan jag var på besök hos kvinnojouren på stan. Visst finns det kvinnor som slår män, kvinnor som slår kvinnor och män som slår män i parrelationer, men mäns våld mot kvinnor är mycket större. Och att det våldet på något skulle vara annorlunda än våld ute på våra gator förklaras med att man faktiskt är i en nära relation med den som slår, något som gör det hela mycket svårt.

Våld ska vara straffbart, oavsett vem som slår/hotar vem, oavsett vart eller när. Det är min åsikt. Och vad gäller våldtäkt ska det fan inte spela någon roll vad offret haft på sig eller hur hon/han betett sig innan eller efter våldtäkten. En våldtäkt är en våldtäkt. Punkt.

Som sagt, man blir arg av det här momentet i kursen, men det är väl bra antar jag...

Och NEJ! Alla män är inte våldtäktsmän eller djur eller talibaner eller något sånt!




"Den människa som påstår att en kvinna får skylla sig själv om hon blev våldtagen eftersom hon steg upp i en främmande mans bil, det är den människan som påstår att alla män är potentiella våldtäktsmän." (Alltså den samhälleliga normen...)

Maria-Pia Boëthius


Kommentarer
Postat av: Cissi

gahhhhh vad jag kräker galla på dessa män!

2007-12-03 @ 16:51:54
Postat av: Christer

Läs och kommentera gärna ämnet i min blogg. Jag hoppas att du delar med dig av resterande 100 sidor senare! :-)

Postat av: Christer

Tack för feedback i min blogg, jag har svarat, och förklarat. :-)

2007-12-04 @ 12:42:00
URL: http://christermagister.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback