Jag har blivit utmanad

Du har blivit "utmanad", :-),
att skriva vilka egenskaper hos en person du uppskattar och vilka du retar dig på! Läs mitt inlägg så förstår du tanken, men du kan ju utforma ditt inlägg hur du vill; en kort lista eller lång text...

christermagister.blogg.se/1197402681_per...egenskaper.html

MVH
Christer

Ok, här kommer svaret på utmaningen:

Egenskaper jag uppskattar:

Ärlighet
Har blivit sviken ett flertal gånger och har svårt att lita på människor, ibland även på mig själv. Att säga saker som inte betyder något är helt meningslöst, då kan man lika gärna vara tyst enligt mig. Sanningen kommer alltid fram till slut.

Humor
Behöver jag säga mer? ;)

Omtänksamhet och empati
Att bry sig om och att kunna känna med folk är en otroligt viktig egenskap enligt mig.

Egenskaper jag retar mig på:

Oärlighet
Att ljuga för och gå bakom ryggen på någon är något av det värsta man kan göra mot en människa. Den dumhetskänsla som infinner sig när man inser att man blivit "lurad" är vidrig.

Besserwisser-fasoner
Visst, alla kan vi väl lite då och då få vara lite extra "smarta" och "duktiga" och samtidigt låta andra få veta det. Men folk som gör det konstant går fet-bort! Orka lixom... Bara för att man själv har en egen åsikt behöver ju inte alla andra ha fel, eller?

Snålhet
Jag anser mig vara en ganska generös person. Om jag någon gång får större "tillgångar" ska jag se till att skämma bort alla jag älskar extra mycket. Visst kan det vara dumt att slösa alltför mycket men å andra sidan är livet rätt kort. Just nu har jag en person i min omgivning som t o m ifrågasätter det jag handlar för mina egna pengar, bara för att hon själv är så j-a (ursäkta svordomen) snål... det stör mig en aning.

Brist på respekt
Jag förstår inte hur man fungerar om man bara tänker på sitt eget bästa konstant. Hur tänker man när man inte respekterar t ex att en person säger ifrån? I mitt nuvarande hem är det en gigantisk brist på respekt... 8 dagar kvar, snart 7...

Kan inte komma på så mycket mer just nu. Det här är nog det viktigaste iaf.


Kommentarer
Postat av: Christer

Kul att det blev ett inlägg här också! Jag skrev precis en sammanfattning i min blogg och där skrev jag bl a om "hur överens de flesta är! Vi väljer kanske olika ord, men menar liknande egenskaper."

Jag skrev också i en kommentar till Helena att de viktigaste punkterna kanske är några andra om ett par månader? Det beror ju lite på situationen just nu vad man prioriterar att skriva om, och det är ganska tydligt i ditt inlägg. Vad händer om en vecka?

Besserwissrar är skitjobbiga och det hänger ofta ihop med att de inte är beredda att ta åt sig andra åsikter. Samtidigt är det nog risk att jag uppfattas som det ibland, men det är för att jag inte står ut med folk som inte har en åsikt... "Diskuterade" det med Joshua för ett tag sedan... Jag tror att folk som inte har en åsikt i frågan, eller inga argument för sin åsikt, kan uppfatta mig som en besserwisser ibland, helt enkelt för att jag blir så upprörd när de inte har en åsikt, eller när de inte kan motivera sin åsikt... Jag ska tänka mer på det där och kanske bli tydligare med att man inte måste veta en masssa saker för att ha en åsikt... (Om inte du förstår riktigt vad jag menade nu så är det OK, jag tror jag kom på någonting som jag kan ha nytta av...)

Det är väl det som är vitsen med en sådan här uppgift, att tvingas tänka efter och kanske lära sig något om sig själv!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback