Våldtäkt

På Aftonbladet.se kan man läsa om att det sker en våldtäkt i Sverige var tredje timme. Helt sjukt ju! Låt oss va! http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,910764,00.html 

Många glömmer att det inte bara är överfallsvåldtäkter som är våldtäkter. Nej betyder Nej. När jag själv blev våldtagen för drygt ett år sedan vågade jag inte anmäla eller prata om det mer än med några få av mina närmaste vänner för att jag var rädd att inte bli tagen på allvar då det inte var en överfallsvåldtäkt. Jag hade ju själv följt med hem till killen...

Eftersom jag grubblade mycket över det här och mådde dåligt skrev jag till "Alla kvinnors hus" för att få veta om det verkligen var en våldtäkt (som det kändes) eller om jag bara överdrev... Här är svaret:

"Det finns många olika sätt att förstå våldtäkt. Som jag och teamet ser det är våldtäkt när man blir utsatt för något som inte har gett sitt medgivande till, alltså om man inte klart och av egen fri vilja uttalat har gett sitt samtycke till att ha sex med en annan människa - är det våldtäkt.
Jag tror också att man kan känna i sin mage, i sitt hjärta om det man varit med om inte kändes rätt utan var ett övergrepp.
Utifrån det du skriver till mig uppfattar jag det som att du har varit utsatt för en våldtäkt. Ditt sätt att beskriva vad du varit med om och hur du agerade efteråt överensstämmer med många andra kvinnors berättelser och upplevelser.
Det finns myter kring våldtäkt. En sådan är att man måste skrika, göra motstånd för annars är det inte våldtäkt. Så är det inte. En annan myt är att den som blir utsatt för våldtäkt på något sätt är delansvarig för det som har hänt. Så är det inte." (Carin Holmberg, Team för Våldtagna kvinnor, Alla kvinnors hus, mail 17 oktober 2005)
 
Jag ångrar att jag inte gick direkt och gjorde en anmälan. Som så många andra våldtagna beskriver så kände jag mig otroligt dum efteråt, dessutom är det ju lite väl ofta som det ändå inte händer något med killen så det kändes rätt meningslös. Men nu så här i efterhand önskar jag att jag hade gjort det ändå. Skulle det hända igen (vilket jag hoppas att det inte gör) skulle jag nog försöka anmäla, fast å andra sidan vet jag nog inte det helt säkert förrän jag hamnar i den situationen.

Hoppas jag inte får en massa skit för att jag berättade det här. Ville bara att de som läser ska få upp ögonen.

Kommentarer
Postat av: Josephine

Men det är ju jättehemskt! Stackars dig... Får man inte anmäla när det har gått en viss tid?

Postat av: Linda

Jag vet inte riktigt hur det är med tidsaspekterna, men för att underlätta polisens arbete krävs det ju att man åker till läkaren på en gång. Och jag känner att om jag nu skulle ha anmält så skulle jag ha gjort det på en gång. När jag fick det där mailet stod det oxå att om det var mindre än en månad sedan det hände så kan man ta kontakt med Södersjukhusets mottagning för våldtagna kvinnor.

2006-10-18 @ 11:44:10
Postat av: Josephine

Okej, känner verkligen med dig. Det är fruktansvärt att tjejer ska vara osäkra på om dom har blivit utsatta för våldtäckt. Hoppas du får någon hjälp i alla fall.

Så här får du rosa bandet på bloggen: gå in på design, kodmallar och sen startsida. Där klistrar du in koden här under mellan -taggarna.

2006-10-18 @ 12:07:46
URL: http://josephinemarialinnea.blogg.se
Postat av: Linda

Jag mår bra, det här var ju drygt ett år sen så jag har hunnit bearbeta, om än kanske inte på det bästa sättet, men ändå. Idag är det bra. Finns annat i mitt liv som påverkar mig mer.

Tack för hjälpen med rosa bandet! :)

2006-10-18 @ 12:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback