På kryssning

Uhh... Man borde ha varit ledig idag... Hade varit väääldigt skönt. Har iaf lite sovmorgon, men jag är ju iofs redan vaken...

I onsdags åkte jag till Slussen och mötte upp Linda och Cissi. Vi tog Katarinahissen upp till Gondoen. Vi satte oss i baren och bläddrade i drinklistan, det var ju inte det lättaste att bestämma vad man ville ha när det fanns så mycket att välja på. Det var jättemysigt däruppe, och väldigt vacker utsikt. Blev ju dock lite svårt att se ut efter ett tag då ovädret utanför blev allt värre.

Plötsligt var klockan lite mer än vi räknat med så vi bestämde att det var dags att gå. Fick vänta länge på hissen, men till slut kom den och vi kunde ta oss ner. Efter att Cissi slängt i sig lite mat på McDonalds begav vi oss ut i snöstormen för att leta efter en taxi... Det var ju inte det lättaste. Man såg nästan ingenting, det var hur mycket snö som helst och det kändes som att det var motvind från alla håll. De taxibilar vi såg var ju självklart upptagna. Jag blir ju rätt grinig när jag blir stressad (därför försöker jag att aldrig stressa...) så jag var väl en aning gnällig och tyckte vi skulle gå ner till Nackabussarna. Till slut gjorde vi det och lyckades klämma in oss på en av dem. Det kändes som att den relativt korta bussresan bort till Londonviadukten tog huuur lång tid som helst. Trafiken stod nästan stilla på grund av vädret och ett pucko i en bil körde i bussfilen... När vi äntligen kunde kliva av kutade vi bort mot terminalen.

När vi kom fram var vi helt dyblöta och anfådda och alla i terminalen glodde på oss... Vi betalade, fick våra hyttkort och kunde kliva ombord. Vi gick direkt till hytten för att få sitta ner och torka lite. Klockan blev över 18 men båten låg fortfarande kvar. Till slut bestämde vi oss för att gå och se om taxfreen öppnat även fast vi inte börjat åka, och det hade den! ;) Vi köpte cider, smirnoff ice och lite snacks. Sen gick vi tillbaka till hytten och myste.

Tiden gick och båten låg fortfarande kvar i Stockholm. Vi sminkade oss och gjorde oss iordning. Klockan 21 var det dags att gå och äta i restaurangen. Vi fick ett bord vid fönstret. Maten var väldigt god, fläskfilé med en kryddig bearnaise och pommes. Till efterrätt tog vi dessertbordet, som var en slags buffé med ca 25 olika desserter i små munsbitar. Man fick plocka fritt hur mycket man ville. Dock blir man ju mätt rätt fort, vilket är tur... ;) Kladdkakan var iaf en klar favorit, och limepajen. Ett tag såg det ut som att vi hade börjat åka, men det var ju Birka Paradise som var på väg ut... Nån stund senare ropade iaf Linda till, nu var vår båt på väg ut ur hamnen! Klockan var nu 22.45... Vi skulle ha åkt 18.00... Inte för att det gjorde oss någonting men det var ju lite knasigt att ligga i hamnen så länge, fördröjningen berodde på att man väntade in bussar från andra städer som fastnat i trafikkaoset.

Efter maten gick vi ner till hytten en kort stund och sen upp för att se vad det fanns att roa sig med. Vi blev förvånade över hur lite folk det var. Det var mest folk inne på dansbandsgolvet, som tur var var det helt ok musik där. Det blev en rätt lugn kväll. Synd nog fick man röka inne och efter ett tag mådde Cissi illa och gick ner till hytten. Linda och jag kollade runt lite men bestämde oss snart för att kolla till Cissi. Först hade vi tänkt att gå upp igen och ta ett glas vin eller så men när man väl hade satt sig kände man hur trött man var. Jag tror klockan var runt 03.00 då.

Det var ju inte det lättaste att somna... Vi hade hamnat i en korridor med ett gäng ungdomar. Dessutom var vågorna ute höga och båten gungade ordentligt och ojämnt, det blev lixom aldrig någon rytm i vågorna. Linda tyckte det var läskigt, hon funderade på att gå och lägga sig i en at livbåtarna... ;)

Jag vaknade redan vid 08.00 och kunde inte somna om. Hytten kändes varm och klaustrofobisk. Jag låg väl kvar till 9-tiden, sen gick jag upp och duschade. Vågorna var fortfarande höga och båten gungade riktigt ordentligt. Cissi och Linda mådde illa och hade inte så stor lust att gå upp. Men till slut bestämde de sig för att det kanske vore bra att få i sig lite mat.

Det var lite svårt att gå rakt på båten på grund av vågorna. Vi hittade ett ställe där vi ville äta. De hade inte öppnat så vi satte oss vid ett bord utanför och väntade. Maten var väl värd den där väntan. Bakad potatis med räkröra, hur gott som helst!

Sen bar det iväg till taxfreeshopen! Där fanns det en hel del som man skulle vilja ha, speciellt i parfym och hudvårdsavdelningen. Linda och jag testade en kräm som kostade över tusen kronor, den luktade dock inte så gott... Köpte iaf en fuktighetsgel från Clinique till mig själv, den var inte fullt så dyr. Sen blev det lite dricka och godis oxå. Vi bar ner allt till hytten och satt där en stund.

Sen gick vi upp till puben och drack varsin Irish coffee. Det var rätt rökigt därinne så man klarade inte av att sitta där alltför länge. Dessutom var vi hungriga så vi gick tillbaka till tapas/grillen. Vi tog två tapasrätter var, det var jättegott och lagom mycket.

Efter det var det ju inte lång tid innan vi skulle nå hamnen i Stockholm så vi letade upp några fåtöljer vid ett fönster där vi kunde sitta. Ungefär samtidigt såg vi en monter där de hade nallar och lite andra saker. I monterna fanns även ett par urgulliga tofflor för bebisar. Vi bestämde oss för att ett par såna skulle vara en perfekt present till Sandras bebis! Vi ska ju fika med henne idag. Cissi och jag skyndade oss uppför trappen för att se om Nalleshopen fortfarande var öppen, och det var den! Nöjda med vårt inköp satt vi sen och myste i fotöljerna tills det var dags att gå ner till hytten och hämta bagaget.

Trots mycket folk som trängdes kring utgången gick det hyffsat smidigt att ta sig ut till terminalen och vidare ut på parkeringen. Vi gick upp till Londonviadukten och tog en buss till Slussen. Sen proppfull t-bana... Jag gick av vid Centralen. Sen var ju självklart mitt tåg försenat, som tur var inte så mycket.

Tilda blev jätteglad när jag kom hem, själv var jag väldigt väldigt trött. Kollade lite på tv, fanns tyvärr inte så mycket att se. Tänkte kolla på film men orkade inte koncentrera mig.

Nu är det iaf morgon och snart ska man till skolan. Föreläsning i två timmar, sen fika med Sandra och efter det vidare till jobbet... Lååång dag... Sen jobba resten av helgen, men det är relativt korta dar. Öppnar ju en timma senare imorrn eftersom det är röd dag, mycket bra! Nä, nu ska jag fixa mig.

Kommentarer
Postat av: Cissi

Hej gumman! Nu skulle du vara med oss, du är saknad ska du veta! Sitter hemma hos Linda, smuttar på ett glas vin. Snart dags att bege oss in till stan. Du ska inte med & splitta en flaska? No need to dance! *ler* pussar Cissi & Linda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback